Fa anys que el públic català està esperant una pel·lícula amb l’any 1714 com a rerefons i sembla que 2018 serà l’any que finalment passarà. Barcelona 1714, escrita i dirigida per Anna M. Bofarull, ja porta uns quants mesos de post-producció i tot apunta a que l’empenta final que necessita el film està a punt d’arribar. La producció catalana s’ha convertit ja en un projecte internacional ja que l’estudi colombià de postproducció Laburo Digital s’encarrega ja des de finals de 2017 d’efectuar els efectes visuals, la creació dels escenaris 3D i la composició de plans. Amb aquesta entrada al projecte es completarà la fase final del muntatge del film amb vistes a que s’estreni a les nostres sales a finals del 2018.
El rodatge de Barcelona 1714, que es va dur a terme els anys 2013 i 2014, combina actors gravats en platós de cinema amb un rerefons digital en 3D què és el que s’està desenvolupant actualment a Colòmbia. En una primera etapa de postproducció també hi va participar l’Escola FX Animation i els alumnes del Màster d’animació de la Universitat Pompeu Fabra.
La directora de la pel·lícula, Anna M. Bofarull, celebra que després de mesos d’activitat latent la producció torni a posar-se en marxa a bon ritme. “Sempre hem estat conscients que la pel·lícula tenia una vocació internacional. Des del principi sabem que tenim entre mans un projecte molt ambiciós que s’ha allargat més del que teníem previst entre el rodatge i l’estrena per la necessitat de buscar finançament extra. Ara, tot i que encara ens cal l’entrada d’altres agents inversors, treballem amb la idea d’arribar als cinemes a finals d’aquest any.”
L’ambició que explica la directora es tradueix en el fet de tirar endavant una gran producció amb un rerefons històric i bèl·lic des de la innovació i el risc audiovisual, utilitzant el rodatge amb croma (pantalla verda) i el disseny en 3D gairebé exclusivament durant tot el metratge. D’aquesta manera, Barcelona 1714 fa una clara aposta estètica per crear un estil visual propi que mai no s’ha vist en una producció catalana. El muntatge final de la pel·lícula, del qual veurem el primer tràiler aviat, té una durada de dues hores.
Al capdavant d’aquesta tasca es compte amb el lideratge del reconegut coordinador de post-producció Rafael Galdó responsable de la post-producció de films com Blancaneus (guanyadora de 4 Premis Gaudí i 10 Premis Goya), Balada triste de trompeta, o els més recents Toro, La llum d’Elna i la sèrie Merlí.
Barcelona sota les bombes
A Barcelona 1714 no hi veurem el general Moragas o Rafael Casanova però sí guerra i miquelets. Tot i estar ambientat a la Guerra de Successió la pel·lícula és una ficció que explica la història de l’Agnès (Alba Brunet), una jove que intenta sobreviure en una ciutat on l’empremta del conflicte bèl·lic està present a cada racó.
Amb la vitalitat de la seva joventut, l’Agnès aspira a viure, a fugir de Barcelona, fet que no pot entendre en Jan, l’home a qui estima (Bernat Quintana), un jove oficial dedicat en cos i ànima a la defensa de la seva terra. Mentrestant, 40.000 soldats es preparen per assaltar Barcelona. 6.000 homes estan disposats a defensar-la fins a la mort.
Cares conegudes i un model diferent
El càsting de Barcelona 1714 està format per una fornada excepcional de joves i veterans intèrprets de l’audiovisual català. Els protagonistes són Alba Brunet i Bernat Quintana i entre els actors de repartiment destaquen Juanjo Puigcorbé, Àlex Casanovas, Miquel Sitjar, Francesc Garrido, Ferran Carvajal, Mikel Iglesias, Oriol Grau, Fermí Fernández, Txe Arana, Joan Negrié, Mercè Rovira entre molts d’altres. Al llargmetratge també hi ha aparicions especials de l’actor Toni Albà, Lluís Gavaldà (cantant d’Els Pets), Joan Fortuny (músic de la Companyia Elèctrica Dharma) i els periodistes Elisabet Carnicé i Raquel Sans.
Produïda per Kaboga, la cinta té un pressupost de 1’6 milions d’euros entre els quals destaca l’aportació de més de 30.000 euros aconseguits a través d’una campanya de micromecenatgeen la qual van participar més de 200 persones. Alguns dels mecenes fins i tot van participar del rodatge sumant-se als més de 1.000 extres que va requerir la producció. Respecte del finançament, tant l’equip tècnic com artístic ha invertit el seu sou en el projecte adquirint, a canvi, un percentatge sobre els futurs ingressos que generi la pel·lícula